روش مطالعه کنکو 98 در عید نوروز

۲,۱۵۴ بازديد

روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز کنکور 98

1  hamgardi 635688541235274634 - روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز کنکور 98

دانشجوفا: در این مطلب می خواهیم برای شما داوطلبان عزیز در مقاله ای پر و پیمون تحت عنوان « همه چیز درباره مطالعه کنکور در عید نوروز » در مورد عید نوروز و چگونگی مطالعه در آن برای کنکور 98 صحبت کنیم .دوران عید که به طور معمول از 23 اسفند شروع و تا 14 فروردین ادامه خواهد داشت ، در صورتی که درست از آن استفاده شود ، شامل (حداقل) 12 روز مطالعاتی خواهد بود. در حالی که دانش آموزان در این 12 روز مطالعاتی (که 7 روز نیز مربوط به استراحت خواهد بود) می توانند 10 ساعت مطالعه کنند که حدود 120 ساعت می شود.

دانش‌آموزانی که تا به حال، به هر دلیل از برنامه‌های خود عقب افتاده‌اند، تنها دورانی که می‌توانند آن را جبران کنند، «دوران تعطیلات نوروز» است. کسانی هم که تا به حال طبق برنامه و با فعالیت منظم، مسیر را ادامه داده‌اند، در این دوران، فرصت مناسبی دارند که فاصله‌شان را از دیگران بیش‌تر کنند؛ به همین دلیل، این دوران مهم را «دوران طلایی» می‌گویند. دوران طلایی دورانی است که یک بار برای‌تان پیش می‌آید.

ممکن است شما معتقد باشید که با مطالعاتی که در طول سال تحصیلی داشته اید ، بهتر است استراحت کنید ، اما بدانید که بسیاری از رقبای شما در این دوران مطالعه خواهند کرد و به طور قطع اگر شما این کار را نکنید از آنها فاصله خواهید گرفت.

 

 

 

اراده داشته باشيد

تجربه نشان داده است ، ايام عيد دانش آموزان و داوطلبان کنکور که تصميم مي گيرند مطالعه کنند ، به کمتر از 50 درصد پيش بيني خود دست پيدا مي کنند ؛ البته اين موضوع بستگي به محيط منزل دارد ، اما به شما اکيدا توصيه مي کنم که اين فرصت خوب مطالعاتي را از دست ندهيد و محکم و بااراده از بيشترين توان خود استفاده کنيد.

 

 

بهترين مکان مطالعه در دوران عيد نوروز 98

فضاي خانه ها در دوران عيد معمولا به دليل ديد و بازديد ، شلوغ و نامناسب براي مطالعه است. توصيه مي کنيم در دوران عيد ، مکان ساکتي (مانند منزل يکي از اقوام که در آن رفت و آمد کمتري صورت مي گيرد) را انتخاب کنيد.

اگر امکان چنين کاري براي شما وجود ندارد ، بکوشيد خود را عادت دهيد تا براساس ساعت مطالعاتي که از پيش تعيين مي کنيد ، عمل نماييد.

به اين ترتيب که در اتاق خود بمانيد و توجهي به رفت و آمدها نداشته باشيد. البته مي توانيد براي رعايت احترام 5 دقيقه کنار ميهمانان بنشينيد و سپس بگوييد: «عذر مي خواهم که نمي توانم در کنار شما باشم. چون بايد خود را براي کنکور آماده کنم.» و سپس به اتاق خود برويد.

 

 

چگونه برای عید نوروز 98 برنامه ریزی کنیم؟

همان طور که گفته شد ، دوران عيد 98 بهترين فرصت مطالعاتي و بهترين زمان براي جبران نقاط ضعف است.

پيش از عيد (اواخر اسفند) فهرستي از نقاط ضعف خود (از دروس پيش دانشگاهي و پايه) تهيه کنيد سپس فرصت هاي موجود را ارزيابي کنيد. يعني دقيقا چند زنگ مطالعاتي مي توانيد درس بخوانيد.

سپس اگر بيش از فرصتهاي موجود در دوران عيد نياز به مطالعه داشتيد اولويت را به دروس اختصاصي بدهيد. (البته اين حکم کلي نيست و با توجه به خصوصيات داوطلبان ، متفاوت است) بهترين محتواي مطالعه در دوران عيد مطالعه دروس اختصاصي است (در صورتي که در دروس عمومي ضعف خاصي نداريد) چراکه يادگيري اين دروس نياز به فرصت کافي و آرامش دارد و عيد بهترين فرصت براي اين کار است.

145189 - روش مطالعه و برنامه ریزی عید نوروز کنکور 98

حالا نگاهی بندازیم ببینیم نظر رتبه های برتر کنکور در مورد استفاده از نوروز برای کنکور 98 چیه؟

نظرات رتبه های برتر کنکور در مورد عید نوروز

علیرضا احمدخانی رتبه 10 کنکور 94

اصل اول : من طبق برنامه آزمون برنامه ریزی کردم و در دوران نوروز مرور و مسلط شدن بر مباحث گذشته را به پیش روی و اتمام پیش دانشگاهی دو ترجیح دادم.

اصل دوم : من در طی سال تحصیلی یک برنامه هفتگی برای افزایش مهارت در درک مطلب های عربی ، کلوز تست زبان ، آرایه های ادبی ، املاء و … داشتم

و در دوران نوروز نیز این روال را حفظ کردم.

اصل سوم : ساعات تست زنی را افزایش دادم و تست هایی که در آزمون های آزمایشی غلط زده بودم یا در کتاب های کمک آموزشی غلط زده بودم و یا حتی در امتحانات داخلی مدرسه غلط زده بودم را در دوران نوروز دوباره کار کردم.

 

 

مهران نعمتی،رتبه 4 تجربی کنکور 94

برنامه‌ریزی درستی نداشتم و از اول برنامه‌ریزی کردم. در این برنامه‌ریزی مشخص کردم در هر مبحث روی کدام‌ها مسلط‌تر هستم و در کدام دروس نیاز به مرور دارم در کدام دروس نیاز دارم که آن‌ها را اساسی‌تر بخوانم؛ به عبارتی دیگر برنامه‌ریزی جزئی‌تر انجام دادم و به آن کاملا عمل کردم.

 در دوران جمع‌بندی نوروز هم که مطالب مرور می‌شد خیلی خوب بود و به من کمک کرد.

 

 

سارا همتی رتبه‌ی 1 کنکور 94

در دوران نوروز چگونه درس خواندید؟ آیا به هدف‌گذاری‌های خودتان رسیدید؟ آیا روزی را تعطیل کردید؟

اصلا تعطیل نکردم. شب عید 2 یا 3 ساعتی تعطیل کردم ولی اصلا این‌طوری نبود که یک روز کامل درس نخوانم. حتی 13 هم که قبل از امتحان 14 فروردین آزمون بود صبح 2 یا 3 ساعتی بیرون رفتیم بعد به درس‌هایم برگشتم. مسافرت هم که سال پیش‌دانشگاهی نمی‌شود رفت و هیچ‌کس نرفت ولی ما سال سوم مسافرت رفتیم.

هدف من این بود که می‌خواستم مرور کنیم خصوصا مطالب دوم دبیرستان را چون آخرین بار آن‌ها را در بهمن‌ماه خوانده بودم بله به هدفم رسیدم چون مطالب از یادم رفته بود ولی خیلی سریع بازیابی شدند و راحت‌تر به یادم آمد. در واقع درس خواندن برای عید بسیار راحت‌تر از بار اول خواندن در نیم‌سال اول بود. در مقایسه می‌توانم بگویم آزمون‌های عید و نیم‌سال اول که معادل هم بودند نتایجم خوب بودند ولی عید ترازم بیشتر شد.

 

 

میثم فرج پور رتبه 6 کنکور 94

کاملا واضح است که بهترین کار در این مقطع از زمان مرور دروسی است که قبلا خوانده شده و دو ماهی می شود که دست نخورده باقی مانده است. بنابراین باید به مرور این مطالب بپردازیم تا آنها را کاملا در ذهن خویش تثبیت کنیم و خیالمان تا زمان جمع بندی نهایی از این دروس راحت باشد.

دروسی که نیمسال اول آنها را مطالعه کرده ایم به عنوان اصلی ترین مباحثی هستند که در دوران عید مرور می شوند. خصوصا باید به دروس پیش یک که برخلاف دروس پایه، فقط همین امسال آنها را خوانده ایم توجه ویژه داشته باشیم.

اما برای نوروز باید یک برنامه منسجم داشت. دو روز یا حداکثر سه روز را می توانیم برای خودمان به عنوان روز های استراحت در نظر بگیریم.

 

 

احسان طهماسبی؛ رتبه‌ی 9 منطقه 1 و 15 کشور در کنکور سراسری انسانی 96

توصیه‌ی من به داوطلبان این است که مباحث پرتکرار را در کنکور سراسری در همه‌ی دروس ، به‌ویژه دروسی که ضریب بیشتری دارند، شناسایی کنند و تعداد تست‌های بیشتری را در این مباحث تمرین کنند.

 

 

نیما فقیرپور رتبه‌ی 27 منطقه‌ی 2 رشته‌ی تجربی، با بالاترین درصد کشور دردرس زیست:93%

من در دوران نوروز برای دروس پایه خیلی وقت گذاشتم و در کنار آن زیست و فیزیک پیش 2 را خواندم چون میخواستم جلوتر از دیگران باشم و نگران بودم بعدا زمان کافی برای مطالعه نداشته باشم.

 

 

امیرعلی برخورداریون رتبه 86 کشور

یک: اگر از الان به خیال ترکاندن در عید کتابها را جمع کرده اید و مشغول استراحتید سخت در اشتباهید. دوران عید مثل بقیه ایام است تنها با یک برنامه ویژه تر و گرنه با بقیه روزها هیچ فرقی ندارد.

دو: اگر از الان به فکر مسافرت و تفریح در عید و کولاک در یک ماه آخر هستید هم بازی را باخته اید!

 

 

برنامه ریزی شخصی من :

در عید استراحت داریم اما بسیار محدود و در سه روز:

29اسفند، 1فروردین و 7فروردین.

برای حرفه ای ها دوران جمع بندی عید از هفته آخر اسفند شروع می شود و تا 20 فروردین ادامه دارد.

  • 80درصد فعالیت شما در این دوران ثابت و اجباری است یعنی جمع بندی پایه.
  • 20 درصد باقی مخصوص مرور دروس پیش1 است.
  • (البته من مرور پیش1 را نداشتم چون در دوران دی ماه به خوبی پیش1 را جمع کرده بودم)
  • در مورد دانش آموزان تراز بالا، اگر در حد متوسط به مطالب پیش1 تسلط دارید، توصیه من مرور زیست پیش1 و فیزیک پیش1 است.
  • مبادا شروع به خواندن خط به خط و نکته به نکته زیست پیش1 کنید.
  • خلاصه نویسی و حاشیه نویسی شخصی یا جزوه ای قابل اعتماد کفایت میکند.
  • در مورد این دو درس با زدن سوالات کنکور و آزمون های آزمایشی چند سال اخیر مطالب را بازیابی کنید و اگر از حل اکثر مسایل یک قسمت ناتوان بودید به کتاب تست هایتان برگردید. این بهترین روش بازیابی است!
  • در مورد دروس پایه، بدانید دوران نوروز آخرین فرصت رفع اشکال های بزرگ و جبران ضعف هاست و از دست دادن این فرصت یعنی از دست دادن فرصت رتبه برتر شدن!

 

  • دوران عید را به دو بازه تقسیم کنید:

از اواخر اسفند تا 7 فروردین – از 8 فروردین تا 20 فروردین.

بازه اول ادبیات2 (حتما به صورت موضوعی)، عربی2(به نظر من کلید موفقیت در عربی تست زدن است، پس به ازای هر نیم ساعت درسنامه خواندن 2 ساعت تست بزنید)، دینی2(که بسیار مورد توجه طراح کنکور است. حتما به دروس پایانی و درس هایی مثل7 و9 که امکان اشتباه گرفتن آیات وجود دارد و ارتباط تیترها و متن ها توجه کنید) و زبان سال سوم را در برنامه قرار بدهید.

بازه دوم مربوط به مطالب سال سوم است که آسانتر و جدیدتر هستند. از همین الان تا قبل کنکور عادت کنید شبی یک متن و یک کلوز بزنید و تکنیک های حل تستهای متن و کلوز را فرابگیرید.

در مورد تمام درس های عمومی به جز دینی مجازید کتاب های درسی خود را کنار بگذارید. چون به درد دانش آموز کنکوری نمی خورند. در مورد دینی با توجه به روند سخت شدن سوالات در این درس در کنکور، حتما تست بزنید و انواع سوالات سخت را ببینید. روزی 1تا2 درس عمومی را در برنامه قرار بدهید(روزانه 4تا6 ساعت).

در مورد دروس اختصاصی در بازه اول دروس سال دوم را مرور کنید.

در مورد شیمی و زیست پایه تمرکز خود را روی متن کتاب بگذارید و کتاب را موشکافانه تحلیل کنید و سپس با تست های کنکور و قلمچی مطالب را بازیابی کنید.

در مورد زیست به ازای هر 2 ساعت مطالعه 1 ساعت تست و در شیمی به ازای هر 1 ساعت مطالعه 2 ساعت تست بزنید.

حدود 50 درصد شیمی حفظیات آن است که یه روزه جمع می شوند. پس هرگز این فرصت را از دست ندهید. در مورد ریاضی و فیزیک روش بازیابی که بالاتر ذکر شد کفایت می کند. مغز خود را با فرمول های کم کاربرد پر نکنید. یکی از چالش های اکثر بچه ها هندسه1 است.

روش تسلط بر هندسه تمرین پیوسته است. با روزی 5 تست هندسه زدن در عید و یک تایم 3 ساعته جداگانه این مشکل حل می شود.

ساعت مطالعه در این ایام از 10 تا 14 است.

یک سوم آن را به عمومی ها و باقی را به اختصاصی ها اختصاص دهید.

ترجیحا مطالعه خود را با درس های محاسباتی آغاز کنید تا ذهنتان پویا شود.

به تغذیه مناسب اهمیت دهید. یکی از روش های رایج در این ایام بقچه ای درس خواندن است.

(یعنی روزانه تعداد کمی درس جمع بندی شود) در این روش برنامه تنوع کمی دارد و ممکن ست باعث خستگی شود اما برای این ایام مناسب است و می تواند باعث افزایش تمرکز و کاهش احساس فراموشی مطالب شود اما به کسانی که به آن عادت ندارند اصلا توصیه نمی شود.

بر اساس این روش من روزانه با مرور 1درس اختصاصی و 2درس عمومی زیست1 را 4روزه و ریاضی2 و فیزیک2 و شیمی2 را هرکدام دو روزه جمع کردم.

 

* الگوهای مطالعاتی رتبه های برتر نمی تواند حتما برای شما نیز موفقیت آمیز باشد پس هیچ وقت کاملا تقلید نکنید بلکه با استفاده از نکات گفته شده رتبه های برتر سعی کنید برنامه ریزی شخصی سازی خودتون رو برای عید نوروز 98 تهیه کنید.

 

 

مهم ترین نکات مطالعه کنکور برای عید نوروز 98 چیه؟

  • بررسی نقاط ضعف و قوت
  • بررسی کارنامه آزمون های آزمایشی
  • برنامه ریزی مناسب از 22 اسفند تا 14 فروردین
  • بررسی مجدد آزمون های آزمایشی که در آن شرکت کرده اید
  •  روز عید را کامل استراحت کنید! در دوران عید تا حد امکان به مسافرت نروید و اگر می روید هم سعی کنید از یک یا دو روز بیشتر نشود
  • تمرین سوالات علامت دار خود

  • سعی کنید سرعت تست زنی خود را دراین دوران کمی زیادتر کنید.
  • تسلط کامل بر سوالات کنکور سراسری

  •  انتخاب منبع جدید در صورت حجم کم و سوالات استاندارد برای مثال کتاب نوروز یا کتاب سه سطحی

  • شما قرار نیست که در این دوره تمام دروس را کامل کنید و مدام استرس تمام کردن دروس را داشته بلکه بعد از آن نیز45 روزی وقت دارید پس با آرامش و تمرکز خود را آماده کنید
  • در پاسخ به این سوال که در این ایام کجا درس بخوانیم باید گفت کاملا شخصی است. اگر شرایط منزل مساعد مطالعه است و نیازی به پیگیری و رفع اشکال مداوم وجود ندارد، لزومی به حضور در کتابخانه ها یا اردوهای جمع بندی نیست، در غیر این صورت توصیه اکید به آن را دارم.

سخن پایانی: طبیعتا درس خواندن برای کنکور در نوروز 98 و دورانی که دیگران در آن به مسافرت و استراحت می پردازند،برای هیچ دانش آموزی خوشایند نیست! اما خب یه دانش آموز کنکوری داره برای رسیدن به هدفی که قراره سرنوشت و آیندش رو بسازه می جنگه! توی یه رقابت سنگین مثل کنکور، تلاش و زحمت حرف اول و آخر رو میزنه؛ پس سختی درس خوندن توی نوروز رو برای رسیدن به هدفتون به جون بخرید! بعد کنکور هر چقدر خواستین میتونین با فراغت بال به استراحت و تفریح بپردازید!

گردآوری شده توسط دانشجوفا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.